czwartek, 28 lipca 2016

dzieci niczyje

Dzieci niczyje... niby mają rodziców, ale nikt się nimi nie zajmuje, nikt o nie nie troszczy, nie martwi. Dziś poszłam namierzyć ojca, który ma w Comedorze dwójkę dzieci i jest nieuchwytny. Kolejny raz pocałowałam klamkę, o po 19 godzinie znalazłam dzieci biegające samopas. 8 letnia Sumiko zaczęła pomagać mi szukać swojego 6 letniego brata. Znalazłyśmy Yohana w chmarze dzieci wybiegającej z ciemnego zakątka z metalową rurą w ręce. Mały był zupełnie zdezorientowany, pytając co ja tutaj robię. Obraz dzieci niczyich... Ale czy trudno im się dziwić. co mają robić same w brudnym, śmierdzącym pokoju, który ojciec wynajmuje i dzieli z dziećmi. Całymi dniami jest w pracy, a po pracy często ulatnia się z domu, zostawiając dzieci same. Czekając tak na niego razem z małą Sumiko, zobaczyłam z głębi holu wyłaniające się dwie postaci mężczyzn. Już sam wygląd pierwszego był taki, że za wygląd dałabym mu 3 lata więzienia. Obleciał mnie strach. Cicho i pusto na ulicy, zupełnie ciemno.... i ja naiwna Polka. Jak tylko zobaczyłam swój lęk, to zaraz w mojej głowie pojawiła się myśl: co dopiero jakbym miała być 8 latką mieszkającą w takim miejscu, jak musi czuć się Sumiko?

Ktoś czytając to mógłby pomyśleć: powinno się odebrać takim ludziom dzieci. Cóż nie jest to takie proste, sądy tu uważają, że jeśli dzieci mają jakiegoś rodzica to z tym rodzicem maluchy powinny się wychowywać. Choć wychowywać to chyba zbyt dużo powiedziane, gdyż rodzice funkcji wychowawczej tu nie spełniają. Skrajne przypadki maltretowań czy wykorzystań kończą się odebraniem dziecka rodzicom. Jednym z problemów społecznych, jakie tu obserwuję to brak więzi rodzinnych. Rodzice i dzieci dom traktują jak hotel, nikt ze sobą nie rozmawia, domownicy nie znają się, każdy jak kot chodzi swoimi ścieżkami. Dzieci dorastające w takiej atmosferze braku miłości, zainteresowania ze strony opiekunów wiadomo, że będą szukać akceptacji poza domem... no i tu zaczynają się problemy nadużyć, przestępstw czy problemów z uzależnieniami.

siesta z 3 letnim Mojżeszem (Moises), który mieszka w niebezpiecznej części Belen....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz